July 26, 2014

Angkor Wat & Phnom Penh

Hallo iedereen,

We zijn intussen een week verder, en er valt veel te vertellen!

Na een week hotel verhuisden we vorige week zaterdag naar ons appartement. Het hotel regelde een auto om al onze (lees: mijn) bagage te vervoeren en zo konden wij onze fietsen mee verhuizen.
Ons appartement is redelijk ruim, met een aparte slaapkamer, balkon, zwembad (klaar op het eind van de maand) en een security guard. Enige minpuntjes zijn de ligging en de hitte. Het appartement ligt een stuk verder van het centrum dan ons hotel en het ligt ook in een ietwat verlaten en niet denderend verlicht straatje. 's Avonds en 's nachts is het dus toch wat waakzaam wezen en niet te vaak alleen rondfietsen. Tweede nadeel is de hitte. Op hotel lieten we de airco continu draaien, maar nu doen we dat niet. Airco kost heel veel aan elektriciteit, dus we probeerden het de voorbije nachten zonder vol te houden, met heel wat slapeloze nachten tot gevolg. Vandaag hebben we ons dan ook 2 ventilators aangeschaft, eentje voor aan elke bedzijde, en ik kijk er al uit om eindelijk te slapen als een baby!
Na het verhuizen gingen we richting centrum om wat essentiële spullen in te slaan: eetgerei, keukenhanddoeken, wasdraad, wasknijpers, eten, kuisproducten, etc.

Zondag hadden we een toeristische dag gepland. Na 1 week was het eindelijk tijd om Angkor Wat en de omliggende tempels te bezoeken. Er was nog even het dilemma of we op pad gingen met de tuk-tuk of de fiets... en onze sportieve en avontuurlijke zelve had de bovenhand! Ja, het was belachelijk warm, maar door de tempels te verkennen per fiets heb je veel meer vrijheid en kan je stoppen wanneer je wil. Met flessen koud water, regenjassen, bedekkende kledij en een fototoestel gingen we op pad. De eerste tempel die we bezochten was Angkor Wat, de grootste en best bewaarde tempel in het gebied en 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen. Ik moet eerlijk zijn, ik was een ietsiepietsie teleurgesteld. De tempel zelf was adembenemend mooi, maar de vele handelaars, kraampjes en honderden toeristen verpesten het mooie plaatje. Dit kan natuurlijk niet vermeden worden, maar constant aangeklampt worden terwijl je van het zicht aan het genieten bent is niet altijd even prettig.
Naast Angkor Wat, fietsten we langs de Olifantenterras, de Bayon tempel en nog enkele andere kleine tempels. Het Angkor-complex is heel uitgestrekt en het is onmogelijk om alle tempels op 1 dag te bezoeken, zeker als je het wil doorfietsen. We bezochten de helft, en lieten de andere helft nog even links liggen voor een volgende uitstap. Ook willen we er eens heen bij zonsopgang of -ondergang... een prachtig zicht volgens velen!

Maandag was het onze Belgische Nationale Feestdag. Via een Facebook-groep spraken we met -letterlijk- een handjevol Belgen af om frietjes te eten en Belgisch bier te drinken in La Creperie, een klein eethuisje uitgebaat door een Belg. We ontmoeten enkele Belgen, aten lekkere handgeschilde frietjes met mayonnaise en dronken lekker bier. Je ziet, je hoeft helemaal niet in België te zijn om te genieten van Belgische lekkernijen :-)

Deze week moest ik voor een security briefing van het werk naar Phnom Penh, en Lukas mocht mee. Dinsdagnamiddag kwamen we na een hobbelige, 8 uur durende busrit aan in de hoofdstad. We voelden direct een compleet andere sfeer dan in Siem Reap. De mensen leken iets minder vriendelijk, de tuk-tuk chauffeurs lachten niet, het verkeer leek nóg chaotischer en de straten lagen er toch wel vuiler bij. 's Avonds vonden we een gezellig restaurantje langs de rivier en ook de dag erna aten we vanop een terras met een prachtig zicht over de rivier.
De veiligheidsbriefing bij UNICEF was leerrijk en maakte me een klein beetje paranoia. Conclusie is dat we hier altijd waakzaam moeten zijn voor dieven, inbrekers en overvallers, zowel overdag als 's nachts. Na de briefing ontmoette ik enkele collega's, waardoor er niet veel tijd meer overbleef om de stad te verkennen. We reden met een tuk-tuk naar het grootste shopping center van Phnom Penh, om er na een halfuur teleurgesteld terug buiten te komen. Dure kledij, chique winkels, gladgeboende vloeren en volk. Véél volk. Het contrast met de sloppenwijk op amper halve kilometer was groot. Zo dichtbij en toch zo verschillend.
Donderdag keerden we al terug, waardoor we de échte trekpleisters van de stad niet konden bezoeken. Hoewel de stad zelf niet mijn grootste favoriet is, wil ik toch eens terug om het genocide-museum en de Killing Fields te zien, die de gruwelijke daden van de Rode Khmer en Pol Pot tentoon stellen.

Het is intussen al terug vrijdag: de week is voorbij gevlogen! Morgenochtend gaan we ons inschrijven voor Khmer-lessen, zodat we toch een beetje de lokale taal leren. Vanaf deze week zitten we elke zondag tussen 13u en 15u op de schoolbanken!

Groetjes van aan de andere kant,
Fauve en Lukas

Een foto-overload van ons bezoek aan de tempels:

Ons bezoek aan Phnom Penh.

Een biertje met mede-Belgen.

Eindelijk Nesquik gevonden!
Wijn en Côte d'Or bij de derde elektriciteitspanne.